Det här med varg

Liksom, jag kom på en sak nu när jag satt och kollade på Bambi, liksom, när Bambi ska rädda fillit från människornas hundar.
Då stångar Bambi hundarna, och dom där stångarna, dom kan vara riktigt hårda, när bambi stångar hundarna så kan han stånga ihjäl dom.
För det där lär ju kunna hända på riktigt, därför måste många hundar ha blivit ihjäl stångade av rådjur och hjortar också, och inte bara dödad av vargen, liksom det finns fler djur i skogen som kan döda hundarna och alla behöver inte vara rovdjur.
Skjuten Varg
Va fan händer sen då? Liksom nu sitter många jägare och säger, "utrota vargen, den dödar våra hundar, den tar våra älgar" osv.
Egentligen så är det ju vi som tar vargens älgar om man ska tänka så.
Men de är inte de jag ska skriva om nu, det är det här med att många jägare säger just "utrota vargen för den dödar/skadar våra hundar.
Liksom vad kommer här nest då? "Utrota alla rådjur och hjortar dom dödar/skadar alla våra hundar"
Liksom ni hör ju hur det låter. Patetiskt.
Ni visste väl att dom flesta Kommunerna vill utrota älgen?
Dom vill utrota alla älgar bara för att älgen äter ny skog, och de gör att träden inte kan växa och bli stora och det gillar inte kommunen bara för då kan dom inte hugga ner och sälja skogen när dom har blivit stora.
Sååååå Patetiskt.. Grr...

Kommentarer
Postat av: erica

Hej! söt blogg, allt bra med dig idag eller? :)

2011-02-23 @ 13:31:56
URL: http://soeriica.blogg.se/
Postat av: annsoh

okej! :D



uch tycker inte dom ska skjuta vargar :(

2011-02-23 @ 13:46:27
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: pauline

vad bra då ! :)

jodå, det är bara bra med mig!

2011-02-23 @ 13:47:30
URL: http://paaauoo.blogg.se/
Postat av: Honi

Tror snarare rådjur och hjortar känner sig hotade av vargar och springer därifrån, likaså om en hund skulle komma förbi så tror dom det är en varg och springer därifrån. Alla djur är inte så aggresiva, bara när dom blir instängda i ett hörn.. Men det är väl klart, det blir ju vi människor också.

2011-02-23 @ 14:02:22
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: GUEVACCI



Nice, hmm får se vad man ska göra för något idag, det är ju lillördag så kanske blir utgång ;D händer hos dig? (: kram

2011-02-23 @ 14:03:15
URL: http://guevacci.blogg.se/
Postat av: emmaws (a)

svar; hej, jo det är bra sj? :)

2011-02-23 @ 14:05:49
URL: http://emmaawhs.blogg.se/
Postat av: Natalie Skogman

sv: oj vad många läsare :s jag har bara 100 :( hur gjorde du för att få så många?

2011-02-23 @ 14:35:30
URL: http://nattuchan.blogg.se/
Postat av: Anonym

tycker det är fel att döda vargar

2011-02-23 @ 14:39:59
URL: http://finest.se/minniewinnie
Postat av: Sandra

Usch usch, en del människor har inte hjärta.

2011-02-23 @ 14:41:30
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Amanda

Så hemskt!

2011-02-23 @ 15:50:41
URL: http://xmisssunshine.blogg.se/
Postat av: Honi

Sv: Jodå nog har jag läst inlägget! Annars hade jag väl inte svarat, men det är en animerad film :p så du får nog ta det lite med en nypa salt. Alla djur blir aggressiva om dom känner sig instängda i ett hörn, men vissa djur (Rovdjur tillexempel, som vargar) ses som aggressiva för att dom dödar andra djur för att få mat. Rådjur och hjortar äter väl mest plantor, och ses därför inte som ett "hot" som behövs utrotats.

2011-02-23 @ 16:05:11
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: Honi

Sv: Men jag skrev ju "Alla djur blir aggressiva om dom känner sig instängda i ett hörn", så jag vet inte vart du får ifrån att jag säger att bara rovdjur är aggressiva(För det är det inte). Jag förstår inte varför du tar så illa vid dig heller och "attackerar" mig när jag bara har skrivit med god ton. Tycker det är fruktansvärt dålig stil att inte kunna svara på en kommentar utan att vara otrevlig. Jag har aldrig sagt emot dig, utan enbart förklarat varför så många jägare tycker att "vargar" ska dö (Vilket jag personligt tycker är en sjuk syn på djur, DOM borde ta reda på fakta innan dom dömer ut ett helt djurslag). Jisses, varför reagerar du så innan du ger det jag skriver en chans? Riktigt otrevligt..

2011-02-23 @ 16:27:08
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: Honi

Sv: Men herregud, hade jag inte läst inlägget hade jag väl inte svarat med en ämnesrelevant kommentar? Jag skrev en kort kommentar om att det är klart att djur försvarar sig (Blir aggressiva) om dom blir instängda i ett hörn (SOM I FILMEN). Det är en sak att inte hålla med någon, och en sak att skriva saker som är menat att dumförklara någon "Du kanske borde läsa på", "Öppna boken om djur igen", "Ta reda på lite saker innan". Det är otrevligt, och vemsomhelst hade tagit illa vid sig. Jag har hållt god ton hela diskussionen igenom, som jag alltid gör. Jag har varken behov av att försöka dumförklara dig eller dina åsikter även om du har en annan syn på sakerän jag har. Jag orkar inte disuktera något med någon som inte kan ta andras åsikter. Det enda jag har skrivit är att alla djur blir aggressiva om dom blir instängda i ett hörn (Så jag förstår inte vad fu får det ifrån att jag inte säger att det kan hända i verkligheten),, det är sällan oprovocerat. Jägare ser vargar som ett större hot för att dom dödar får osv för att kunna överleva, medans dom inte ser rådjur som ett så stort hot för att dom inte dödar tex får för att kunna överleva. Jag vet inte vad det är du inte håller med mig om, för vad jag har förstått från det du skrivit och det jag skrivit så tycker vi samma saker?

2011-02-23 @ 16:44:33
URL: http://honi.blogg.se/
Postat av: madeleine

Ett tips bara - blir väldigt irriterande om du skriver "liksom" i varannan mening..

2011-02-23 @ 17:08:27
URL: http://maxfemhundra.devote.se
Postat av: Anna

Det där var tamefan det dummaste jag läst på länge!



Det finns inte en vettig jägare eller en förnuftig komun som någonsin sagt att man ska "utrota" eller få bort alla av djuren. Det handlar om att man måste hålla det säkert! Det är inte säkert när vargen har ungar och behöver mat. den tar sig in i städer och ger sig på våra hundar. Har du otur kan även du som människa bli attackerad om du kommer för nära ungarna av misstag. Anledningen till att de måste skjutas är för att det är livsfarligt när dom blir så här oskygga som dom har blivit på senaste tiden. ååh, herregud du får ha dina åsikter men låt dom fan inte att se ut som något idiotiskt fakta. bara för att ni kallar er "djurvänner" Snälla det är värre att låta vargen leva, för den har ihjäl hjort, ren ibland tilloch med ÄLG. fattar du vilka varliga djur det är?

2011-02-24 @ 14:56:46
URL: http://froekenlindstrom.blogg.se/
Postat av: Solin

stackars! :/

2011-02-24 @ 21:35:57
URL: http://nattstad.se/Sool
Postat av: Petra

Du har ju ingen koll! Jag fattar att du är emot vargjakten men du har ingen aning varför jägarna skulle bli förbannade om vi inte fick skjuta av några då och då. Är det rätt att vi skjuter älg? Nej kanske du svarar eller ja om du är dum.. Hur många har du hört har krockat med en älg? Flera 100 personer krockar med älgar och skulle vi inte ha älgjakt så skulle det innebära att vi inte skulle kunna köra bil längre, för vi skulle krocka. Varför vi måste skjuta några vargar är just för att de inte har någon naturlig fiende, vad händer om vi låter rovdjur som lever i en flock på 10 individer föröka sig? Det kommer bli så mycket varg att vi inte kommer kunna leva. Sedan, 1-2 vargar dödar eller rättare sagt sliter sönder en hund på 20 min, tror du allvarligt att en varg backar för att döda en människa kanske att en vuxen man klarar sig men om de tar hundar... kommer de äta våra barn med. Think about that! http://www.jaktojagare.se/aktuellt/inka-styckades-av-vargar#.ToBznEjzXQU.facebook Om ni tycker att den bilden var hemsk så kan ni titta på den här och se vad vargar gör med våra hundar! Jag tycker inte att alla vargar ska dö och du är ju verkligen helt retard om du tror att alla jägare vill det, minska vargstammen, det är det ända vi sagt... pucko.

2011-09-30 @ 13:44:38
Postat av: Yasmine

Till Petra:

Du är bara en ond människa som vill hålla på och döda.

Min låtsas far är jägare så jag håller koll ska du veta. Ja, men får skjuta älg, men inte på grund av att som du kallar de "Dum" Och inte för för att ni "Ska hålla stammen nere" heller, de fixar naturen helt själv, hur är det med Biologin? :)

Jag tycker att man kan skjuta måttliga mängder älg, bara för att de ingår i våran natur att jaga. Men bara att man håller sig vid ett måttligt antal som jag skrev, man behöver ju inte överdriva.

Hehe, de märks att du inte är utbildad inom Biologi i alla fall om du säger att inte vargen har naturliga fiender.

Det har den och de är bland annat vi, och den har den kalla vintern som naturlig fiende och en massa sjukdomar. Naturen själv är deras fiende, vilket många av dom dör av varje år, och vi har inte många vargar. Så det är ju konstigt att vi inte får fler om dom inte har några fiender, men det har varit förbjud på varg jack i många år, men ändå har dom varit så få, hur kan du förklara de?

Pucko? Ja, döm inte andra efter dig själv, lev dig in i 2000-talet människa, förr i tiden var dom rädd för varg på det där sättet, Historia?

Det du sitter och på står kommer aldrig att hända, det ser naturen till.

Det är synd om hundarna att dom ska behöva få lida för människans behov. En varg ser en hund som en annan varg, och en annan varg på äns varg revir är inte populärt, de är ungefär som att jag skulle vara inne på din gård och böka omkring, de skulle du inte gilla eller hur? Därför förekommer det att varg dödar hund, bara för att skydda sitt revir, en helt naturlig instinkt.

Jag hoppas att du kommer att lära dig någonting från min lilla Biologi utbildning som du fick nu :)

2011-10-01 @ 12:20:04
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: Thomas

Känns som om det behövs lite fakta och statistik när det gäller varg. Det har varit ett fåtal som har dödats av varg i europa. Ändå finns det länder som rumänien som har tusentals på ytor som är mindre än dom som vi har ett fåtal. Vargen är ett av dom mest skygga rovdjuren. Man kan till och med hamna mellan dom och ungarna dom anfaller ändå inte. Dom fall som finns där varg har dödat människor har berott på speciella omständigheter. En del fall har det rört sig om vargar som man har försökt gjort tama eller som hybrider där man har försökt att avla mellan hund och varg. Dom flesta fall har vargen haft rabies. Och skulle vi få rabies till sverige då är inte bara vargen ett problem utan i stort sett alla djur.



När det gäller att dom kommer bli jättemånga. Det mål som är satt är på 210st. Sverige klarar utan problem 1000st så dom kan öka bra mycket mer innan vi behöver jaga dom.

2011-10-04 @ 01:21:59
Postat av: Karlsson

Vargen kan på många sätt ses som ett av de främsta rovdjuren vi har i våra skogar idag, och ett av de farligaste. Men anledningen till att många jägare, däribland mig själv, vill ha bort dem är inte för att de är stora, fula och äter upp "våra" älgar. Utan för att stammen nu är så kraftigt inavlad. Inte alla som jagar har "hjärtan av sten och älskar att döda". Det är bara en grej som faller sig naturligt för vissa. Vissa människor går till köttdisken på ica och tar nån jäkla köttbit, medans andra går ut i skogen och följer maten, från levande tills att det ligger på tallriken. Men tack vare vargen så är det inte längre möjligt för vissa att ens ha sin hund lös i skogen, vilket är jättesynd! Och att kommunerna vill "utrota älgen" är nog det knasigaste jag hört på länge! Det är länsstyrelsen, i samråd med markägare och jaktlag som bedömer hur många älgar som får skjutas.

2011-11-03 @ 23:59:25
Postat av: Yasmine

Till Karlsson:

Vargen är inte en av dom farligaste djuren som finns, människan är de, vargen är en av dom som är minst farligaste, de är de som bevisar att även du är okunnig om vargen.

Varför "Ha bort" någonting som de har blivit inavel på? Ska vi skjuta alla inavlade katter och hundar också? eller alla inavlade människor? Varför skjuts inte dom då?

Och det har också blivit inavlade på grund av att människan har skjutit så många och dom inte får sprida ut sig, så det är ingen undan flykt ska du veta.

Nej, jag har inte skrivit att alla jägare har hjärta av sten och gillar att döda, jag har skrivit dom flesta och vissa.

Jag tycker att du ska ta och läsa igenom min text igen.

Man får se till att hunden inte springer in på vargens revir, de är vargens hem, precis som ditt, du skulle ju anfalla en inbrotts tjuv.

De är inte knasigt att kommunen vill de, de är ren sanning, och ja, de är helt idiotiskt att dom vill de, men de är också bara vissa kommuner. de stod i tidningen för något år sedan längesen. bara att kolla upp. som att dom inte samarbetar med kommunen då? brist på kunskap vid dig också.

2011-11-04 @ 10:33:52
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Till Thomas:

Det här är ett inlägg om vad jag tycker och hur många jägare beter sig. Inget ställe där man kan hitta fakta. Därför finns de ingen fakta, så därför saknas de ingen fakta.

Nu gäller detta inlägg om bara vargarna i Sverige i det här inlägget och inte hela Europa, det gör att dom få vargar som blivit skjutna i Sverige blir många, även om siffran inte är stor så är siffran i förhållandet med antalet vargar som vi har så blir den siffran stor.

Ja, vargen är en av dom mest skyggaste rovdjurn, de är bara synd att fler inte kan förstå det. Nej, precis, dom anfaller inte, så länge man inte rör deras ungar, känner dom sig inte hotade så gör dom inget, dom är precis som hundar, anfaller om dom känner sig hotade. De finns där emot hundar dom är farligare än vargen... Inte skjuter man dom för de?

Jag ser att du har kunskap om vargen, vilket gör mig väldigt glad, fler skulle behöva de. man skulle nästan behöva lära ut om vargen i skolorna så att folk skulle börja förstå.

Precis, det är så sant, vi har inte mycket varg i Sverige, därför är det bäst att vi låter bli att skjuta dom och håller dom kvar här.

2011-11-04 @ 11:00:24
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: Karlsson

Jag skrev "ett av de främsta", inte det farligaste. Människan, björnen och vargen är i dag bland de främsta. Till saken, inavel förstör stammen. Och visst finns det inavlade katter och hundar som avlivas. Absolut. De som håller på med avel gör allt för att minska chansen för inavel bland sina rasdjur. Men är det så att det sker tex, en tjuvparning där kanske mor och son är inblandad så tas ungarna bort så fort som möjligt, antingen via abortspruta eller direkt vid födsel. Alla har vi bristande kunskaper om något, det visar också du bevis på i både ditt inlägg och svar på vissa kommentarer. Men men, eftersom jag känner dig så vet jag hur du funkar. Och du borde veta hur jag funkar också. Vi skulle kunna diskutera det här i timmar om det gick! Kanske borde ses över en fika och prata lite, för det va inte igår vi sågs!

2011-11-08 @ 14:02:04
Postat av: Yasmine

Till Karlsson:

Jo, det står skrivet ett av dom främsta och farligaste.

Ja, det finns de katter och hundar som avlivas, men så som du skriver de så är de att dom ska skjutas bort och i sånna fall ska väl alla katter och hundar de också som har inavel. Det kan jag säga dig att de inte stämmer de där med att dom som håller på med avel, det kan jag se på Puffes stamtalva, mycket mycket inavel där, hans farfar är hans pappa osv.

De blir inavel på vargarna bara för att människan skjuter för många både lagligt och olaglit så att de finns inte så många att välja på och sen får dom inte sprida ut sig hur som helst heller bara för att människor ska bo i skogen och sen skickar vargen där ifrån, så att dom hamnar med sina släktingar. Människans fel.

Jag har brist på kunskap på vissa ställen, men inte på det här området, det har jag sett över ända sen jag har varit liten, jag har stor kunskap om djur och natur. De är inget som visar att jag har bristande kunskap på det här området i mitt inlägg eller i mina svar på kommentarer.

Inlägget är inget som visar fakta, det är mitt egna tycke och hur människor kan bete sig.

Ja, det borde vi göra :) de var verkligen ett tag sen nu :)

2011-11-08 @ 17:15:54
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Till Karlsson:

Människan är inte heller en av dom främsta djuren.

Dom är en av dom sämsta.

Dumma och blåsta, förstår ingenting tills de är försent. Egoistiska och giriga. Vi är dom mest hemska varelserna som har funnits på denna jord.

2011-11-08 @ 17:18:17
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/

Här kan du skriva något:

Namn:
Minnas dig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din Blogg:

Det du vill skriva:

Trackback
RSS 2.0