Hållbart tillverkade kläder

Hej alla mina kära blogg läsare.
Även om jag inte har skrivit några inlägg på ett tag, så har det varit folk som har läst min blogg. Och det är roligt att se.
Nu tänkte jag skriva lite om kläder. För om det är någonting som är påfrestande för miljön så är det tillverkningen av kläder.
Och bakom mycket klädes tillverkning finns även barn arbete, dåliga löner och dåliga förhållanden på arbetsplatsen för människor i fattiga länder eller som ger skador på djur(SVT, nyhetsmorgon).

Man ska tänka på när man handlar kläder: "Varför är det billigt?"
Där kan det ligga barnarbete eller andra dåliga förhållanden bakom. Kvaliteten brukar inte heller vara den bästa. Så när man handlar billiga kläder så finns det en risk att man gynnar dessa dåliga egenskaper. Därför kan det vara värt att tänka på vad är det man egentligen vill gynna?
Vill man gynna barn arbete och påfrestningar på miljön som icke hållbara bomulls tillverkningen kan göra?
I mitt kommande inlägg kommer jag att ge tips på ställen där du kan handla hållbart för miljön och människor. Och kom ihåg nästa gång du står i en klädesbutik. Är dessa kläder hållbart tillverkade? Om inte annat så kan du fråga dom i butiken. Kom också ihåg att inte över konsumera. (Köp inte mer än vad du behöver). Och skänk dina kläder till tillexempel myrorna. Det kan du idag göra vid närmsta återvinningsstation. 
Puss och kram från Yasmine 

Kommentarer

Här kan du skriva något:

Namn:
Minnas dig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din Blogg:

Det du vill skriva:

Trackback
RSS 2.0